- Dincat, que representa un total de 57 escoles d’educació especial de Catalunya lamenta que encara no comptem amb una escola veritablement inclusiva i demana, entre d’altres, definir i concretar un model únic de CEEPSIR i actualitzar i incrementar les ràtios i els perfils professionals.
- La representant del sector fa una crida a la nova consellera d’Educació per tal de definir un co-lideratge clar entre el Departament i el sector per fer front a les dificultats i necessitats de l’alumnat, famílies i centres educatius.
6 de setembre de 2024. Més de 8.000 alumnes amb necessitats educatives especials ompliran les aules dels Centres d’Educació Especial (CEE) de Catalunya a partir del pròxim dilluns, 9 de setembre, sense haver-se culminat el desplegament del decret 150 d’educació inclusiva que s’arrossega des de fa ja 7 anys.
Dincat, que representa un total de 57 d’aquests centres a Catalunya, denuncia que encara no estiguin garantits l’accés, la participació i assoliment de competències de l’alumnat amb necessitats educatives especials i espera que el nou Govern continuï impulsant la transformació cap a un sistema educatiu inclusiu que ofereixi les mateixes oportunitats a tothom, fonamentat tant en l’escola ordinària inclusiva, com en les escoles d’educació especial com a recurs especialitzat.
L’accés a les aules i escoles ordinàries té un efecte molt positiu sobre el desenvolupament curricular i social de l’alumnat amb necessitats educatives especials. Tanmateix, aquests centres, i el sistema educatiu en general, encara no donen una resposta adequada a aquest alumnat, especialment a aquells infants i joves amb necessitats de suport més intenses.
Per aquest motiu, des de Dincat reclamen incrementar els recursos destinats al desplegament de l’escola inclusiva a tot el sistema educatiu, així com definir i concretar un model compartit i de qualitat pels Centres d’Educació Especial proveïdors de serveis i recursos per a la inclusió (CEEPSIR), i actualitzar i incrementar les ràtios i els perfils professionals a tots els centres.
“Malauradament i malgrat els esforços i els recursos destinats, no podem dir que a Catalunya comptem amb una escola veritablement inclusiva si atenem a les dificultats dels centres ordinaris per atendre a l’alumnat amb necessitats educatives especials”, explica Alba Cortina, representant d’Educació a Dincat. “Esperem que el nou Govern aposti clarament per la inclusió en totes les etapes escolars i disposi polítiques enfocades en aquest sentit per donar les mateixes oportunitats a tots els infants i joves
Dincat recorda a la nova consellera, Esther Niubó, el paper de les escoles d’educació especial com a actors fonamentals en el desplegament de l’escola inclusiva. En aquest sentit, els CEE són recursos essencials per la inclusió dels alumnes que atenen i, al mateix temps, són una peça clau per assessorar i acompanyar les escoles ordinàries en la creació d’entorns i recursos que facin possible la inclusió educativa. Per això, Dincat fa una crida a la nova consellera per tal de definir un co-lideratge clar entre el Departament i el sector per fer front als reptes i necessitats de l’alumnat, famílies i centres educatius.
Així mateix, entre les principals demandes del sector, destaca també la necessitat de millorar l’actual situació de l’educació post-obligatòria que no satisfà les necessitats de l’alumnat amb necessitats educatives especials. Cal, en aquest sentit, garantir una transició eficient i digna cap al mercat laboral d’aquest alumnat, amb una aposta clara i valenta cap als programes de transició a la vida adulta i als programes de formació professional adaptada.
Per tot plegat, Dincat ja ha transmès a la nova consellera la importància de reunir-se el més aviat possible amb la voluntat de transmetre les seves demandes i reivindicacions i començar a treballar plegats per una educació inclusiva eficient.