NP| Dincat desmenteix que la llei Celaá suposi el tancament dels centres d’educació especial

  • La representant del sector de la discapacitat intel·lectual a Catalunya lamenta que s’hagi fet una interpretació manipulada del text normatiu provocant malestar, angoixa i confusió entre les famílies de l’alumnat amb discapacitat

  • La federació, que representa els CEE concertats a Catalunya, llança un missatge tranquil·litzador a la comunitat i explica que la nova Llei ajudarà a millorar la capacitat d’inclusió de l’escola ordinària, sempre que l’administració pública l’acompanyi dels recursos adequats

11 de desembre de 2020.- Dincat, representant del sector de la discapacitat intel·lectual a Catalunya, assegura que la llei LOMLOE, la nova reforma educativa coneguda com a Llei Celaá, en cap cas, contempla el tancament dels centres d’educació especial (CEE). De fet, la federació, que engloba els CEE concertats a Catalunya, reconeix la nova llei com un pas més cap a l’educació inclusiva de qualitat, així com cap al reconeixement de la tasca essencial que duen a terme els centres d’educació especial. Tanmateix, Dincat alerta que, per poder garantir aquestes millores, és necessari que l’administració pública acompanyi la Llei dels recursos econòmics adequats que, fins ara, no s’hi ha destinat.

La recent aprovació de la reforma, i més concretament la confusió sobre si aquesta té conseqüències en la continuïtat o no dels centres d’educació especial, ha provocat multitud de comentaris i reaccions entre les famílies i la comunitat educativa. En aquest sentit, Dincat lamenta que s’hagi fet una interpretació manipulada i parcialment falsa del text normatiu provocant malestar, angoixa i confusió entre les famílies de l’alumnat amb discapacitat. “Aquest tipus de desinformació no fa més que agreujar els prejudicis i estereotips socials als quals ha de fer front l’alumnat amb necessitats educatives especials”, adverteix Mariona Torredemer, representant d’Educació Especial a Dincat.

 

Per aquest motiu, Dincat llança un missatge tranquil·litzador al sector i explica que el que pretén la nova Llei és millorar la capacitat de l’escola ordinària per evitar que aquest alumnat sigui considerat una dificultat en comptes de considerar-los nens i nenes amb dret a ser reconeguts, valorats i capaços de contribuir de forma molt positiva a l’aula i a l’escola en el seu conjunt. I, pel que fa als centres d’educació especial, els reconeix com una font de coneixement, experiència i expertesa imprescindible i, per això, se’ls atorga un paper fonamental com a centres de referència i suport per tot el sistema educatiu.

A més, aquesta nova Llei s’alinea amb les consideracions internacionals respecte a l’educació inclusiva, que estableixen la importància d’assegurar un sistema d’educació de qualitat no discriminatòria; de promoure la igualtat d’oportunitats d’aprenentatge; de desenvolupar el paper de les escoles especials com a centres de recursos; i d’augmentar la capacitat inclusiva de les escoles ordinàries i millorar el seu suport cap als alumnes.

“L’accés a les aules i escoles ordinàries té un efecte molt positiu sobre la progressió de l’alumnat amb necessitats educatives especials a escala curricular i també social. Però això no resta importància al paper que juguen els centres d’educació especial, que són fonamentals a l’hora d’atendre l’alumnat amb necessitats de suport més complexes i com a centres de referència i de suport a l’escola ordinària. Ara bé, cal invertir recursos des de l’administració pública per tal que aquestes millores siguin una realitat”, afirma Torredemer.

Per tot plegat, Dincat s’alinea amb la normativa nacional, estatal i internacional respecte l’educació inclusiva i continuarà treballant per defensar i avançar en el seu desplegament, acompanyant i donant suport als centres educatius en aquest procés tan important que té com a objectiu promoure una societat més inclusiva.

 

Descarrega la nota de premsa